Interview in kalligrafiemagazine Scriptores
- Sylvia

- 10 nov
- 3 minuten om te lezen

Altijd al willen weten hoe het is om een kalligraaf te zijn voor luxe merken? In dit interview met kalligrafiemagazine Scriptores vertel ik hoe kalligrafie mijn leven veranderde: van een burn-out tot het bouwen van een bloeiend bedrijf waarin ambacht, aandacht en beleving centraal staan
Wat voor lettertype ben jij?
Op mijn Instagrampagina @deschoonschrijfster staat in mijn bio vermeld dat ik "Luxury event calligrapher engraver & instructorā ben: ik kalligrafeer en graveer voor luxe merken en geef dus ook les.
Ā
Hoe ben je met kalligrafie in aanraking gekomen?
Na een roerige periode kreeg ik een burn-out. Ik wilde zo snel mogelijk herstellen en ging op zoek naar een ontspannende hobby. Het schijven van mooie letters leek me zalig, maar tijdens het brushletteren bleef ik maar hangen in het namaken van voorbeeldjes van Pinterest. Soms leek het ergens op, maar veel vaker niet. In plaats van ontspanning bracht het me frustratie. Ik besloot niet bij de pakken neer te blijven zitten en me in te schrijven voor een thuisstudie kalligrafie.
Vanaf het moment dat ik een kalligrafiepen oppakte raakte ik betoverd. Het beoefenen van kalligrafie vergde veel concentratie van me. Zoveel, dat er in mijn hoofd geen plaats was voor gepieker of nare gedachtes. Ik ervoer een totale rust wanneer ik bezig was lettervormen te schrijven. Na het afronden van die eerste cursus, volgde er nog ƩƩn en nog ƩƩn... Ik startte een instagramaccount om mijn werk te kunnen delen en binnen twee maanden werd ik gevraagd voor mijn eerste kalligrafie-event. De opdrachtgever kon mij alleen inhuren als ik een KVK-nummer had, dus schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel in en was opeens de trotse eigenaresse van een kalligrafiebedrijf.
Ā
Kun je wat vertellen over het werk dat je nu doet?
Ik personaliseer producten voor luxe merken. Deze merken hechten veel waarde aan het ambachtelijke productieproces en zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om het aantrekkelijk te maken voor klanten om naar een fysieke winkel te komen. Ik kalligrafeer met pen en inkt, graveer met een tandartsboor, smelt goudfolie in leer, borduur initialen en beschilder parfumflacons. Ook lever ik kalligrafie voor events die niet in een winkel plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld uitnodigingen en naamkaartjes voor influencerlunches of persdiners.
Naast het kalligraferen werk ik al jaren als basisschoolleerkracht. Mijn twee passies lesgeven en schrijven combineer ik in het geven van kalligrafieworkshops. Ik leer het Copperplateschrift aan groepen, maar geef ook privéles bij ons thuis aan de keukentafel. Tijdens het onderwijzen leer ik ontzettend veel leuke mensen kennen: van schoonmaakster tot rechter en van jong tot oud.  Sommigen zijn, net als ik destijds, op zoek naar een ontspannende hobby, anderen willen graag hun eigen huwelijkskalligrafie verzorgen en weer anderen verkennen de mogelijkheden om zelf ook met kalligrafie hun brood te verdienen. Kalligrafie is echt voor iedereen, maar wat al deze mensen gemeen hebben is de liefde voor het schrijven van mooie letters.
Ā
Wat is belangrijker voor je: tekst of beeld/ structuur? Moet het leesbaar zijn?
Omdat ik voornamelijk personalisatiewerk doe, is het heel belangrijk dat wat ik kalligrafeer leesbaar is. Niemand heeft iets aan een prachtig plaatskaartje dat eerst ontcijferd moet worden, voordat men weet waar men aan tafel plaats mag nemen. De klanten van een luxury brand zijn doorgaans geen kalligrafiekenners en hechten vooral waarde aan herkenbaarheid. De 17e eeuwse Copperplate "Zā met een neerwaartse lus, zal ik dus al snel vervangen door een moderne variant die beter leesbaar is.
Ā
Stel: je hebt alle tijd van de wereld. Welk project zou jij graag aanvatten?
Het ontbreekt me eigenlijk altijd wel aan tijd, maar ik ben onlangs toevallig wƩl een nieuw project begonnen: het maken van penhouders. Ik ontdekte dat als ik een mooie penhouder wilde aanschaffen, deze in Nederland bijna niet te vinden was. Samen met mijn creatieve zwager Erik van Dijk schafte ik een draaibank aan. Hij draait de houders uit verschillende soorten hout en ik maak ze schrijfklaar. Onze penhouders zijn in de basis hetzelfde, maar Erik geeft er -letterlijk- altijd een eigen draai aan. Geen enkele Van Dijk Penhouder is precies hetzelfde: je krijgt Ɣltijd een uniek exemplaar!
Ā
Wie stel jij voor als volgend lettertype?
Mijn collega en vriendin Dorenda Bloemhard vind ik een mooi voorbeeld van een kalligrafe met meerdere talenten. Dorenda kan zowel kalligraferen met een spitse punt, als met een beitelpunt, maar is ook een kei in digitale lettering. Bovenal is zij een inspirerend persoon die het echt verdient om een plaatsje in de schijnwerpers te krijgen.



Opmerkingen